NATURALNE SPOSOBY NA STRES

4 sierpnia, 2018

NATURALNE SPOSOBY NA STRES

0 Comments

Stres jest nieodłącznym elementem naszego życia. Towarzyszy nam codziennie, czy tego chcemy czy nie. Wiele sytuacji, z którymi mamy do czynienia na co dzień powoduje u nas zdenerwowanie, które często potrafi utrzymywać się nawet kilka dni. Układ nerwowy wystawiony jest na masę prób, dlatego tak ważne jest, żeby o niego dbać w codziennym życiu.

Naturalne sposoby na nerwy i stres | supernaturalni.pl

Według mnie najpierw należy przyjrzeć się diecie. To jest pierwszy krok do zdrowia, lub też odwrotnie – pierwsza rzecz, która nam to zdrowie może odebrać. Choroby spowodowane są spadkiem odporności, brakiem podstawowych składników odżywczych w diecie. To powoduje niedobory, ogólne osłabienie organizmu i zaburza pracę poszczególnych układów, w tym też układu nerwowego. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy suplement (powszechnie uznany za pomocny w tego typu sytuacjach) nam pomoże. Może się okazać, że problem leży zupełnie gdzie indziej. Mimo to chciałabym Wam przedstawić najbardziej popularne niedobory, które mają ogromny wpływ na pracę układu nerwowego.

Dieta

Biorąc pod uwagę wszystkie codzienne obowiązki, życie w ciągłym biegu, nadmiar pracy, opiekę nad dziećmi i dbanie o dom – ciężko jest utrzymać zdrową i pełnowartościową dietę. Często nie mamy czasu na regularne posiłki, nie mówiąc już o ich przygotowaniu. Dlatego przyczyną każdych niedoborów, złego samopoczucia, czy chorób jest właśnie dieta.

Jedzenie jest dla nas czymś powszechnym i tak naturalnym, że często nawet nie myślimy co spożywamy. Jest to odruch automatyczny – jestem głodny, więc jem, a zazwyczaj jem to co mam pod ręką. Jednak jeśli głębiej się nad tym zastanowić, jemy po to, żeby dostarczyć organizmowi potrzebnych składników odżywczych i mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Często o tym zapominamy i jemy jedynie po to, żeby zaspokoić głód. Dlatego uważam, że przyczyną większości kłopotów zdrowotnych jest złe odżywianie.

Ruch i wysiłek fizyczny

Udowodniono, że brak regularnego wysiłku fizycznego może powodować depresje. Mało tego, w niektórych przypadkach sport może nawet depresję leczyć. Nie od dziś wiadomo, że żeby odprężyć umysł, często trzeba zmęczyć ciało. Wiele osób lubi się „wypompować”, inni uważają, że wysiłek pomaga rozładować stres i napięcie, jeszcze inni po ćwiczeniach są tak zmęczeni fizycznie, że nie mają już siły myśleć o problemach. Nie ważne jakie są Wasze indywidualne spostrzeżenia, najważniejsze że sport działa! Już dawno udowodniono, że wysiłek fizyczny ma ogromny wpływ na zdrowie psychiczne, nie tylko fizyczne. Treningi dotleniają organizm, uruchamiają wszystkie układy w naszym ciele, a wzmożona produkcja endrofin ma dobroczynne działanie na układ nerwowy, daje nam poczucie szczęścia i rozluźnienia. To wszystko składa się na nasze dobre samopoczucie. Dodatkowo im więcej energii zużywamy, tym więcej energii wytwarzamy. Jesteś leniwy i nie masz na nic siły ani ochoty? Zacznij ćwiczyć.

Naturalne sposoby na nerwy i stres | supernaturalni.pl

Suplementy wspomagające układ nerwowy

Istnieje wiele suplementów wspomagających układ nerwowy. Niedobory niektórych witamin i minerałów potrafią odcisnąć piętno na naszej psychice. Osoby z niedoborem witaminy B, D czy z niedoborem kwasów omega 3 są bardziej podatne na depresję i złe samopoczucie. Jeśli odczuwacie od jakiegoś czasu dyskomfort psychiczny, zamiast brać sztuczne i niebezpieczne dla zdrowia środki uspokajające, wybierzcie się do laboratorium na badania z krwi i sprawdźcie poziom witamin, pierwiastków i minerałów.

Jeżeli jednak czujecie, że nie dacie rady poradzić sobie sami, koniecznie idźcie do lekarza specjalisty. Najważniejsze jest to, żeby mierzyć siły na zamiary. Czasem depresja i złe samopoczucie są już zbyt zaawansowane, żeby próbować radzić sobie z tym na własną rękę.

Oto przykładowe suplementy, które wspomagają układ nerwowy lub pomagają walczyć ze złym samopoczuciem: kwas foliowy, witamina D, witaminy z grupy B, Gaba, Ashwagandha (tutaj znajdziesz więcej informacji na temat adaptogenów), 5-HTP (wspomaga wytwarzanie serotoniny), probiotyki (jelita to nasz drugi mózg, jeżeli flora w jelitach będzie zaburzona, praca całego organizmu również), dziurawiec (zioło działające podobnie jak popularne antydepresanty, jednak z dziurawcem należy działać ostrożnie, nie łączyć go z innymi lekami, ponieważ dziurawiec często osłabia ich działanie. Nie należy też łączyć dziurawca z innymi lekami wspomagające produkcję serotoniny, ponieważ może być to niebezpieczne).

Zaznaczam jednak, że każdy człowiek do leczenia powinien podejść indywidualnie oraz dokładnie się do tego przygotować. To co działa na jednego człowieka, nie koniecznie będzie działać na drugiego. To co zawsze powtarzam – słuchanie ciała i reakcji organizmu to najlepsze, co możemy dla siebie zrobić. Nic na siłę!

Niedobory potęgujące odczuwanie stresu

Jak wiadomo, magnez jest pierwiastkiem, którego niedobory uważane są za przyczynę stresu. W życiu przeciętnego dorosłego człowieka magnez skutecznie jest wypłukiwany przez alkohol czy kawę. Dlatego pierwszym krokiem w walce ze złym samopoczuciem, powinna być suplementacja magnezu.

Magnez – jest to podstawowy pierwiastek, który powinien być regularnie dostarczany do naszego organizmu – poprzez dietę lub suplementację. Wspomaga on krążenie krwi,  bierze udział w aktywacji witamin B i D, rozluźnia mięśnie, łagodzi stres, reguluje poziom wapnia. Niedobór magnezu może powodować kłopoty ze snem, niekontrolowane skurcze mięśni oraz zwiększoną podatność na stres. Magnez najlepiej wchłania się przez skórę, dlatego polecam przeczytać artykuł z przepisem na oliwę magnezową.

Witaminy z grupy B mają również ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego

Witamina B1 (tiamina) – niezbędna do prawidłowej pracy mięśni, pomaga zniwelować skurcze mięśni, zwana witaminą intelektu, wspomaga pracę układu nerwowego.

Witamina B2 (ryboflawina) – poprawia działanie witaminy B1, może pomagać w zwalczaniu bólu głowy oraz stanów stresu i napięcia nerwowego.

Witamina B3 (niacyna) – działa uspokajająco, wspomaga odtruwanie organizmu, uczestniczy w procesach uwalniania energii, rozszerza naczynia krwionośne, co gwarantuje nam prawidłowe zaopatrzenie mózgu w krew i składniki odżywcze.

Witamina B4 (cholina) – poprawia zdolność koncentracji, pomaga przyswajać wiedzę,

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – wspomaga koncentrację i pamięć, zapobiega zmęczeniu, bierze udział w produkcji przekaźników nerwowych.

Witamina B6 – działa przeciwbólowo, u kobiet może zmniejszyć stres i napięcie przedmiesiączkowe, pełni ważną funkcję w prawidłowym działaniu układu nerwowego, ma wpływ na pracę serca.

Witamina B7 (biotyna) – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania tarczycy i nadnerczy, dba o wygląd skóry i paznokci, jej niedobór odpowiedzialny jest za wypadanie i siwienie włosów.

Witamina B8 – świetnie się sprawdza w leczeniu napięcia i lęków, ma silne działanie odprężające, uczestniczy w transporcie sygnałów nerwowych, obniża ciśnienie krwi.

Witamina B9, czyli kwas foliowy – bierze udział w syntezie serotoniny, czyli hormonu szczęścia, wspomaga prawidłowe krążenie krwi, obniża ciśnienie. Kwas foliowy razem z witaminą B12 bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, co za tym idzie ich niedobór może powodować anemię.

Witamina 10 – reguluje nerwowość i podatność na stres, odpręża i relaksuje, wspomaga regenerację tkanek.

Witamina B12 – usprawnia przepływ informacji w układzie nerwowym, reguluje pracę neuroprzekaźników, poprawia pamięć i koncentrację, dba o odporność, podnosi sprawność mózgu, przywraca równowagę emocjonalną.

Zioła na stres

Naturalne sposoby na nerwy i stres | supernaturalni.pl

RUMIANEK – Napar z rumianku łagodzi uczucie niepokoju i napięcie nerwowe, polepsza jakość snu i ułatwia zasypianie, pity regularnie zapobiega depresji i dba o dobre samopoczucie. Więcej o rumianku możecie przeczytać tutaj.

MELISA – Ma działanie ogólnie uspokajające, przyjmuje się ją w formie naparu. Wspomaga koncentrację i poprawia pamięć, polepsza jakość snu. Nie należy jej nadużywać, ponieważ nadmiar może powodować pobudzenie organizmu. Bezpieczna ilość to 2 szklanki dziennie.

LAWENDA – Lawenda najczęściej używana jest w formie olejku eterycznego, ale można pić też napar z kwiatów lawendy. Jej charakterystyczny zapach skutecznie uspokaja i relaksuje, świetnie radzi sobie z migrenami. Więcej o lawendzie znajdziecie tutaj.

BAZYLIA I MAJERANEK – Zioła, które zapewne każdy z nas ma w swojej kuchni. Sprawdzą się świetnie nie tylko jako dodatek do dań, ale też jako środek o działaniu kojącym na nasz układ nerwowy. Łyżkę suszonego zioła zalewamy wrzątkiem, odstawiamy na kilka minut do zaparzenia i pijemy! Nic prostszego.

ASHWAGADNDHA – od lata wykorzystywana jest w medycynie ajurwedyjskiej, poprawia samopoczucie, ma działanie adaptogenne, wspomaga odporność. Ashwagandha zamiast tłumić objawy stresu i niepokoju, wzmacnia organizm do walki z czynnikami zewnętrznymi. Można ją stosować w kapsułkach albo w proszku, dodając np. do smoothie i innych koktajli. Polecam Wam ashwagandhę ekologiczną, ponieważ te bez certyfikatu mogą zawierać pestycydy lub nawet metale ciężkie.

Naturalne sposoby na nerwy i stres | supernaturalni.pl

W dzisiejszym świecie nie da się uciec od stresu, jednak można uciec od konsekwencji z nim związanych. Wystarczy wzmocnić organizm, układ odpornościowy i nerwowy i w porę reagować na sygnały, które daje nam nasze ciało.

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: