ROLA WODY W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA

Maj 15, 2019

ROLA WODY W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA

0 Comments

Woda jest odpowiedzialna za mnóstwo funkcji w organizmie człowieka. Mówi się, że ciało składa się w około 70% z wody, jednak ilość ta zależna jest od płci i wieku. Niezależnie jednak od tego, czy jesteś kobietą czy mężczyzną, jej rola jest tak samo ważna, a odwodnienie tak samo niebezpieczne.

  • Ciało noworodka składa się w około 75% z wody.
  • Ciało dzieci w okolicy pierwszego roku życia składa się w około 65% z wody.
  • Ciało dorosłej kobiety składa się w około 55-60% z wody.
  • Ciało dorosłego mężczyzny składa się w około 60-70% z wody.
  • Ciało osób starszych składa się w około 45-60% z wody.

FUNKCJE WODY W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA

  • Woda jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych,
  • Jest odpowiedzialna za termoregulację,
  • Nawilża skórę od wewnątrz,
  • Woda transportuje i rozpuszcza substancje odżywcze,
  • Usuwa toksyny z organizmu,
  • Dba o prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu (niedobór wody go spowalnia),
  • Jest niezbędna do życia, utrata wody na poziomie 20% zagraża życiu człowieka.


ZAPOTRZEBOWANIE NA WODĘ I SKUTKI ODWODNIENIA

Zapotrzebowanie na wodę oraz jej ilość w organizmie zmienia się wraz z wiekiem. Zwykle słyszymy, że należy wypijać 1,5 – 2 litry wody dziennie i taka wartość jest zazwyczaj powtarzana.

Jednak zapotrzebowanie na wodę jest sprawą indywidualną i zależy od wielu czynników, np. aktywności fizycznej, klimatu, w którym się znajdujemy, do wieku, płci i przede wszystkim wagi.


Przyjmuje się, że dorosły i dzieci powyżej 40kg powinni spożywać 35ml wody na każdy kilogram masy ciała. Tak więc przykładowo dorosła osoba o wadze 80kg powinna wypijać 2,8l wody dziennie. Każdy większy wysiłek fizyczny lub upał zwiększa to zapotrzebowanie.

Kolejnymi ważnymi warunkami, które zwiększają to zapotrzebowanie są:

  • Okres ciąży i karmienia piersią,
  • Choroba, np. biegunka, wymioty, gorączka,
  • Dieta – zapotrzebowanie wody powinno być dostosowane do diety, np. przy diecie bogatej w błonnik jej podaż powinna być zwiększona, a w momencie, kiedy spożywamy dużo świeżych warzyw i owoców, woda dostarczana jest do organizmu również pod ich postacią.


Bardzo ważny jest też sposób picia wody. Nie sztuką jest wziąć butelkę o pojemności dwóch litrów i wypić ja za jednym razem. W takim przypadku istnieje duża szansa, że zamiast nawodnić organizm, woda po prostu przez nas „przeleci” i zostanie wydalona. Najlepiej jest ją pić regularnie, małymi łykami. Ten sposób da gwarancję, że organizm zostanie prawidłowo nawodniony.

Pierwsze objawy odwodnienia to suchość w gardle, ból głowy, mała objętość moczu i jego ciemny kolor, sucha skóra, rozdrażnienie, uczucie zmęczenia i osłabienia.

Zbyt mała ilość wody w diecie spowalnia metabolizm, co może utrudniać utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Co więcej, wiele osób zapomina o jej regularnym piciu, ponieważ nie odczuwa pragnienia. Niestety kiedy już je poczujemy, jest to znak, że w organizmie jest jej zbyt mało (utrata na poziomie 1-2%) i trzeba tę wodę jak najszybciej dostarczyć.

Poważne odwodnienie, czyli utrata wody na poziomie 20% grozi śmiercią.

Organizm człowieka jest wstanie wytrzymać bez pożywienia około 3 tygodnie, bez wody od 3 do 5 dni.

ŹRÓDŁA WODY

Wodę należy przyjmować w jej czystej i najprostszej postaci. Słodkie napoje, kawa, czarna herbata i soki nie mogą, nie są w stanie nam jej zastąpić.

Najlepiej wybierać wodę mineralną, niegazowaną i zwracać uwagi na etykiety. Wybierajcie te z niską zawartością sodu (ponieważ jest on dostarczany wraz z pożywieniem, a jego nadmiar prowadzi do zatrzymywania wody w organizmie, co skutkuje obrzękami) oraz z wysoką zawartością wapnia i magnezu.

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: