FAKTY I MITY – GLUTEN

Maj 23, 2019

FAKTY I MITY – GLUTEN

0 Comments

Gluten jest mieszaniną wody i białek roślinnych znajdujących się w ziarnach zbóż. Białka te w połączeniu z wodą tworzą gluten, który jest odpowiedzialny za pulchną i elastyczną strukturę, na przykład ciast i pieczywa. Dzięki niemu oraz procesowi fermentacji chleb jest miękki i posiada te charakterystyczne „pęcherzyki powietrza”.


GLUTEN WYSTĘPUJE W MĄCE PSZENNEJ – MIT

Gluten sam w sobie nie występuje w ziarnach zbóż, powstaje dopiero w połączeniu z wodą. Tak więc w mące pszennej nie znajdziemy glutenu, jedynie białka roślinne, z których podczas mieszania ciasta z wodą ten gluten powstanie. Występuje on nie tylko w pszenicy, ale też w owsie, jęczmieniu czy życie.

Do zbóż bezglutenowych zalicza się: amarantus, gryka, ryż, quinoa (komosa ryżowa), kasza jaglana z prosa oraz skrobia ziemniaczana, kukurydziana i tapioka.


OD GLUTENU SIĘ TYJE – MIT

Tyje się od zbyt dużej ilości kalorii dostarczanej do organizmu podczas codziennej diety. Będąc na diecie można pić piwo, colę, jeść białe bułki, ciasto i czekoladę i chudnąć. Jeżeli podaż kalorii będzie odpowiednio zmniejszona to można, tylko czy o to w tym wszystkim chodzi? Zdrowe nawyki żywieniowe i zdrowa dieta powinna być w tej kwestii priorytetem, a nie jedzenie śmieciowego jedzenia i picie wody wymieszanej z cukrem.


DIETA BEZGLUTENOWA JEST TRUDNA – MIT

Dieta bezglutenowa nie jest trudna i skomplikowana. Wymaga od nas jedynie uważności. Na rynku dostępne są chleby bezglutenowe, makarony (które są o wiele zdrowsze od tych pszennych), szeroki wybór mąk (ryżowa, gryczana, z ciecierzycy), a w restauracjach jest duży wybór dań bezglutenowych. Dla chcącego nic trudnego.


GLUTEN JEST TYLKO W PIECZYWIE I MAKARONIE – MIT

Trzeba bardzo uważać i ZAWSZE czytać składy, ponieważ dzisiaj gluten można znaleźć naprawdę wszędzie.

Można go znaleźć w gotowych mieszankach przypraw, w gotowych daniach, w makaronach i pieczywie (często można spotkać produkty nazwane – makaron gryczany, a czytając skład okazuje się, że w makaronie jest mieszanka mąk, 10% gryczanej i reszta pszennej…), w wędlinie, w parówkach, w słodkich jogurtach, w chipsach, serkach topionych, w proszku do pieczenia, w kakao, w panierkach, mrożonych „frytkach” oraz bardzo często we frytkach z mini barów i budek z kebabem (frytki, choć robione z prawdziwych ziemniaków, smażone są w tej samej fryturze ze schabowym i innymi „przysmakami”.


GLUTEN JEST SZKODLIWY – FAKT/MIT

Gluten jest szkodliwy, ale dla osób z celiakią i nietolerancją glutenu. Co prawda celiakia jest chorobą immunologiczną glutenozależną i jest to reakcja organizmu na gluten i prolaminy, więc można przyjąć, że została wywołana właśnie przez gluten. Jednak osoby na nią chorujące zazwyczaj mają predyspozycje genetyczne.

Osoby zdrowe nie muszą unikać glutenu. Obrósł on mitami i zyskał niezbyt przychylne opinie ze względu na pszenicę, która jest bardzo modyfikowana. Od siebie mogę polecić wybieranie mąk ekologicznych z żyta lub orkiszu. Bardzo często można je dostać w okazyjnej cenie od lokalnego młynarza.


DIETA BEZ GLUTENU JEST ZDROWSZA – FAKT

Dzieje się tak, ponieważ osoby, które wyeliminowały z diety gluten, muszą go czymś zastąpić i zazwyczaj zastępują go większą ilością warzyw i owoców oraz produktami, które mają dobry wpływ na nasze zdrowie.

Przykład? Śniadanie – kanapka jest chyba najbardziej popularną opcją śniadaniową i to nie tylko w Polsce. Zazwyczaj jest to „jakaś” bułka lub chleb (myślę, że większość ludzi nie jest przyzwyczajona do czytania składów, więc już na samym początku oprócz glutenu możemy znaleźć w bułce na przykład utwardzone tłuszcze roślinne) posmarowana masłem (lub margaryną, która zazwyczaj również zawiera utwardzone tłuszcze), do tego wędlina lub ser (kolejny produkt, który może mieć w sobie wszystko i nic, ale nie chcę już tutaj generalizować) i czasem jakieś warzywo, chociaż jeżeli bierzemy kanapkę „na wynos” to często się z nich rezygnuje, bo jak kanapka trochę poleży, to warzywa nie będą już takie smaczne.

Zobaczcie, co znajduje się w chlebie „orkiszowym”, czytamyetykiety.pl demaskują takie cudowne produkty.

Zamiast tego, rezygnując z glutenu, osoby częściej sięgają po jogurt (naturalny lub wegański, np. kokosowy) i owoce lub jaglankę z orzechami i owocami, koktajl, sałatkę. Nie da się ukryć, że jest to zdrowsze od powyżej opisanej przeze mnie kanapki. Jogurty z żywymi kulturami bakterii wspierają florę bakteryjną jelit, co za tym idzie dba o prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, a warzywa i owoce powinny być PODSTAWĄ NASZEJ DIETY.

Spójrzcie tylko jak wygląda Piramida Żywieniowa stworzona przez Instytut Żywności i Żywienia.

Wyeliminowanie glutenu z codziennej diety, można powiedzieć, otwiera oczy na inne produkty i dania, których wcześniej nie spożywaliśmy. Ponadto mobilizuje to do sprawdzania składów i czytania etykiet, a to, co tam można znaleźć zdziwiło nie jednego człowieka. Pomijając samą rolę glutenu w diecie, uważam że dieta eliminacyjna zawsze otwiera oczy i uczy zdrowych nawyków.

Domowa Granola - Przepis Na Idealne Śniadanie | Supernaturalni.pl


PRODUKTY BEZGLUTENOWE SĄ ZDROWSZE – MIT

O ile można tak powiedzieć o makaronach, które często zamiast z mąki pszennej są wykonane z gryki, grochu, soczewicy czy ciecierzycy, o tyle ciężko jest znaleźć dobre pieczywo bezglutenowe. Co ja mówię – bardzo ciężko!

Przyczyna jest prosta – nie ma w nich glutenu, więc trzeba go czymś zastąpić. Każdy konsument oczekuje, że chleb czy bułki będą miękkie, z chrupiącą skórką, a do tego będą długo świeże. Gluten nadaje teksturę i pulchność każdemu bochenkowi. Kiedy go nie ma, trzeba wyczarować coś innego, a jak wiadomo magia nie istnieje… Istnieje za to mnóstwo chemicznych spulchniaczy.

Dodatkowo takie pieczywo zazwyczaj pakowane jest w masę plastiku, jest szczelnie zamknięte i ma bardzo długą datę ważności, co za tym idzie – zawiera mnóstwo konserwantów, substancji zapobiegających powstawaniu pleśni i wiele innych. Do ich produkcji stosuje się też często mąki rafinowane, czyli mąki które naturalnie zawierają białka glutenowe, ale zostały z nich oczyszczone, co również do zdrowych produktów nie należy.

Odpowiedź na pytanie, czy gluten powinien znaleźć się w Waszej diecie, zostawiam Wam. Ja sama z niego nie rezygnuje, jednak nie kupuję przetworzonych produktów z jego udziałem. Chleb piekę sama, a makarony kupuję zazwyczaj roślinne.

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: