CZY DIETA MOŻE SZKODZIĆ?

Maj 2, 2019

CZY DIETA MOŻE SZKODZIĆ?

0 Comments

Dieta odchudzająca

Zacznijmy od początku. A więc co to jest ta dieta odchudzająca i na czym ona polega? Czy można jeść pieczywo, czy można jeść ziemniaki? A czekoladę?


Dieta odchudzająca nie powinna polegać na głodówce i obsesyjnym liczeniu każdej kalorii.


Dieta odchudzająca to proces, który dąży do redukcji tkanki tłuszczowej i masy ciała. Najważniejszym celem takiej diety powinna być poprawa ogólnego stanu zdrowia i samopoczucia. Konsekwencją takiej diety powinno być zmniejszenie dziennego zapotrzebowania kalorycznego, pozostawiając je na optymalnym poziomie.

Co to oznacza? Według mnie dietę odchudzającą powinny stosować osoby otyłe lub z nadwagą. Uważam, że zdrowe i szczupłe osoby, które przy wzroście 170cm i wadze 50kg nadal chcą „zrzucić” pięć lub więcej kilogramów (nie oszukujmy się, w większości są to kobiety), nie robią tego dla poprawy  zdrowia, a nawet temu zdrowiu mogą zaszkodzić. Nagły spadek i wzrost wagi nie wpływa dobrze ani na masę ciała, ani na stan zdrowia.

Dobrze zbilansowana dieta powinna dostarczać odpowiednią ilość kalorii oraz wszystkich witamin, minerałów i składników odżywczych, których nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, czyli do życia. Dieta odchudzająca również powinna spełniać wszystkie te wymagania. Nie można zapominać o podaży odpowiedniej ilości składników odżywczych kosztem szybszej utraty wagi.

Jak zdrowo się odchudzać?

Pierwszym i podstawowym elementem zdrowej diety (nawet według WHO, o czym możecie przeczytać w moim artykule o piramidzie żywieniowej) jest regularna aktywność fizyczna. Bez aktywności fizycznej zdrowe odżywienie i szeroko pojęty zdrowy styl życia po prostu nie istnieje. Mówiąc o ruchu nie mam na myśli ciężkich, wielogodzinnych treningów z trenerem personalnym.

Regularna aktywność fizyczna to również spacer, to wybranie schodów zamiast windy, to rezygnacja z jazdy samochodem (np. dwa razy w tygodniu, do pracy, szkoły) to wyjście na rower w weekend, wieczorny jogging, 15 minut rozciągania na macie. Wybór należy do Ciebie.

Omówmy teraz jeden z ważniejszych mitów na temat odchudzania, a potem kaloryczność diety.

Istnieje wiele mitów na temat zdrowego odżywiania, np. niejedzenie po godzinie 19. Ale dlaczego? Co ta godzina 19 ma w sobie, że akurat jedzenie przed siódmą wieczorem jest zdrowe, a kilka minut po już nie?

Otóż przyjęło się, że nie należy jeść około 3 godziny przed snem, aby wszystkie spożyte wieczorem posiłki miały szansę się strawić i nie zalegać w żołądku przez całą noc. Późne jedzenie może również zakłócać sen, ponieważ nasz organizm zamiast się wyciszyć i umożliwić nam zasypianie, będzie trawił resztki pokarmu. Może to skutkować uderzeniami gorąca, bólem brzucha i bezsennością. Wróćmy jednak do tej magicznej godziny. Tak samo jak przyjęło się, żeby nie jeść 3 godziny przed snem, tak samo przyjęło się, że człowiek zasypia o 22. Skąd? Nie wiem, nie mam pojęcia, chciałabym zobaczyć osoby, które codziennie bez względu na wszystko ZASYPIAJĄ, (a nie kładą się do łóżka) o godzinie 22. Wiadomo, że osoby młode (które lubią nocne spotkania, imprezy, cokolwiek), osoby pracujące (które po pracy ogarniają rzeczywistość), osoby z dziećmi (które ogarniają rzeczywistość + dzieci), nie chodzą spać o 22, bo o tej godzinie mają jeszcze wiele rzeczy to zrobienia. W tym momencie „magiczna granica” nam się przesuwa. Kiedy idziemy spać przykładowo o 23 lub 24, według 3-godzinnej zasady niejedzenia przed snem, godzina ostatniego posiłku przesuwa nam się na 20 lub nawet 21.

Tak samo jest z dietą odchudzającą.


Nie ma jednej, właściwej diety dla każdego, dlatego nie próbujcie odchudzać się z dietami udostępnionymi w internecie za darmo. Każda dieta powinna być ustalona indywidualnie.



JAK DOBRAĆ ODPOWIEDNIĄ DIETĘ ODCHUDZAJĄCĄ?

Dieta odchudzająca obliczana jest wobec specjalnego wzoru, który uwzględnia płeć, wiek, masę ciała, wzrost i stopień aktywności fizycznej. Nie stosujcie więc diet wysyłanych do pacjentów masowo, bez konsultacji z dietetykiem, bez podania wyżej wymienionych danych, które są NIEZBĘDNE do ułożenia prawidłowego jadłospisu.

Dieta, która dostarcza nam zbyt mało kalorii i jest źle zbilansowana, może doprowadzić do niedożywienia organizmu.

Ponadto każda dieta powinna być aktualizowana (np. raz w miesiącu), nie powinno się stosować tej samej diety przez długi okres czasu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – podczas diety odchudzającej redukujemy masę ciała, co zmienia zapotrzebowanie kaloryczne naszego organizmu. Aby dalsze odchudzanie było skuteczne, konieczne będzie ponowne przeliczenie CPM (czyli Całkowitej Przemiany Materii).

JAK MOGĘ SPRAWDZIĆ CZY MOJA DIETA ODCHUDZAJĄCA JEST DOBRANA POPRAWNIE?

Niestety bez wiedzy i doświadczenia nie uda Wam się sprawdzić, czy Wasza dieta spełnia normy (czy dostarcza odpowiedniej ilości podstawowych witamin i minerałów), ale możecie sprawdzić czy kaloryczność Waszej diety jest dobrana poprawnie.

W Internecie znajdziecie kilka kalkulatorów CPM (czyli Całkowitej Przemiany Materii). Optymalna dieta odchudzająca powinna dostarczać Wam 1000 kcal dziennie mniej od wyniku, który uzyskacie w kalkulatorze. Dlaczego? 1 g tkanki tłuszczowej to 7kcal. Aby schudnąć 1000g, czyli 1kg, musimy zmniejszyć podaż kalorii o 7000 kcal tygodniowo. Daje nam to 1000 kcal dziennie. Nasz organizm użyje tkanki tłuszczowej aby wypełnić „brak” tych 1000 kcal, aż doprowadzi do momentu, gdy masa ciała będzie na odpowiednim poziomie.

https://dietetykpro.pl/kalkulatory/calkowita-przemiana-materii/

Chciałabym wyjaśnić ważną kwestię. Nie namawiam Was do kwestionowania decyzji dietetyka. Ten artykuł ma na celu zwiększenie świadomości i uważności przy współpracy z dietetykami w internecie. Jako ludzie nie możemy znać się na wszystkim, jednak warto posiadać chociaż podstawową wiedzę na tak ważne tematy, jakim jest żywienie człowieka i jego dieta. Po to, by móc zadbać o siebie i o swoje zdrowie, a także zdrowie naszych bliskich.

Podsumowując.

ZASADY ZDROWEJ DIETY ODCHUDZAJĄCEJ:

  • Przyjmuje się, że dieta odchudzająca nie powinna dostarczać mniej niż 1200 kcal dziennie,
  • Zdrowa i optymalna dieta odchudzająca pozwala nam chudnąć około 1 kg tygodniowo (zapobiega to również powstawaniu efektu jo-jo),
  • Każda dieta powinna być dostosowana do płci, wieku, wzrostu, wagi, trybu życia, aktywności fizycznej, chorób, często również wyników badan pacjenta,
  • Dieta odchudzająca powinna dostarczać WSZYSTKICH składników odżywczych, białka, węglowodanów i tłuszczów (nie wierzcie w diety eliminujące tłuszcz z diety),
  • Przyjmuje się, że aby chudnąć 1 kg tygodniowo, należy zmniejszyć podaż kalorii o 7000 kcal tygodniowo, czyli 1000 kcal dziennie (jest to najbezpieczniejsze i najzdrowsze rozwiązanie),
  • Lepiej zjeść mniej a lepiej, niż więcej a gorzej (tutaj doskonałym przykładem są produkty light, które rzeczywiście dostarczają mniej kalorii, na czym nam oczywiście zależy, jednak często kosztem składu produktu. Tłuszcz jest nośnikiem smaku, a produkty go pozbawione tego smaku nie mają. Możecie się domyślić, co jest dodawane do środka, aby produkt ten nadawał się do jedzenia),
  • Dieta powinna mieć odpowiednie proporcje makroskładników (białko, tłuszcz i węglowodany),
  • W każdej zdrowej diecie picie wody jest bardzo ważne, nie zapominajmy o przyjmowaniu 2 – 3 litrów wody dziennie,
  • Dieta powinna być aktualizowana na bieżąco, ponieważ wraz z utratą wagi zmienia się zapotrzebowanie kaloryczne organizmu,
  • Nie ma magicznych tabletek na odchudzanie,
  • Dieta odchudzająca powinna iść w parze z aktywnością fizyczną.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania dotyczące zdrowego odchudzania i zdrowej diety, piszcie w komentarzach – chętnie na nie odpowiem!

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: