CAŁA PRAWDA O JAJACH + PRZEPIS NA SZAKSZUKĘ

Kwiecień 10, 2019

CAŁA PRAWDA O JAJACH + PRZEPIS NA SZAKSZUKĘ

0 Comments  /  Jump to Recipe

Przez ostatnie kilka lat media skutecznie kreowały wizerunek jaj, przedstawiając je jako produkt szkodliwy dla zdrowia, podwyższający poziom cholesterolu i przyczyniający się do chorób układu krążenia. Na podstawie tych informacji tygodniowe spożycie jaj zostało brutalnie ograniczone do trzech sztuk tygodniowo.

Tymczasem WHO (World Health Orgnization) jajo kurze przedstawia jako wzór pełnowartościowego białka, które powinno znaleźć się w naszej codziennej diecie. Kto ma więc rację i jak to w końcu jest z tymi jajami?

Jaja a cholesterol

Dzisiaj wiemy już, że cholesterol spożywany wraz z pożywieniem nie ma większego wpływu na poziom cholesterolu we krwi. Za poziom cholesterolu w naszym organizmie odpowiada głównie synteza wątrobowa tego związku.


Ponadto cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz pełni wiele ważnych funkcji:

  • cholesterol jest składnikiem budulcowym błon lipidowych,
  • jest składnikiem otoczki komórek nerwowych, więc uczestniczy w przekazywaniu sygnałów nerwowych,
  • bierze udział w syntezie witaminy D3 oraz hormonów steroidowych,
  • cholesterol jako składnik żółci pomaga w trawieniu tłuszczu.


Czy jaja są zdrowe?

Oczywiście, że jaja są zdrowe. Osoby zdrowe (osoby, które nie cierpią na alergie i nietolerancje pokarmowe) nie powinny stosować żadnych ograniczeń dotyczących jaj.

WHO podaje jajo jako wzorcowy przykład białka pełnowartościowego, ponieważ znajdziemy w nim pełen zestaw potrzebnych aminokwasów. Szczególną uwagę należy zwrócić na aminokwasy egzogenne, czyli takie, które należy dostarczyć wraz z pożywieniem. Ludzki organizm nie jest zdolny do ich syntetyzowania, dlatego należy zadbać o ich odpowiednią podaż.

Jajka są doskonałym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (linolowy, oleinowy), które chronią przed chorobami układu krążenia i dbają o odpowiednie stężenie cholesterolu w naszym organizmie. Także sami widzicie, że pora obalić mit, jakoby jaja podnosiły jego poziom.

Ponadto znajdziemy w jajach mnóstwo witamin (A, D, E, K oraz witaminy z grupy B) i minerałów – żelaza, cynku, fosforu i selenu.

Co jeszcze znajdziemy w jajku?

  • Kwas DHA, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i wzrostu niemowląt. Ma bardzo duży wpływ na rozwój układu nerwowego.
  • Cholinę, która ma ogromny wpływ na rozwój mózgu i rdzenia kręgowego w okresie prenatalnym oraz wykazuje działanie poprawiające pamięć i koncentrację. Regularne spożywanie choliny zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi.
  • Luteinę, która jest przeciwutleniaczem i wspiera prawidłową pracę oczu.


Które jaja wybierać? Co mówią nam oznaczenia?

Jaja dostępne na półkach sklepowych mają dwa główne oznaczenia, na które powinniśmy zwracać uwagę. Mówią nam one o sposobie hodowli kur oraz o świeżości jaj.

  • 0 – oznacza, że  jajka są z hodowli ekologicznej,
  • 1 – oznacza, że jajka pochodzą od kur z wolnego wybiegu,
  • 2 – oznacza, że jajka pochodzą z chowu ściółkowego, a kury nie mają dostępu do wybiegu,
  • 3 – oznacza, że kury znoszące jaja są trzymane w klatkach, w złych warunkach i najczęściej nie mają dostępu nawet do świeżego powietrza,
  • klasa A – jaja tej klasy są najświeższe, jakie możemy dostać na rynku (muszą być nie starsze niż 7 dni od daty pakowania),
  • klasa B – jaja te mają zaniżone parametry jakościowe, jednak nadają się do sprzedaży detalicznej,
  • klasa C – jaja nie nadają się do sprzedaży detalicznej,
  • oprócz tego, na oznaczeniach jaj znajdziemy PL, co oznacza, że jaja pochodzą z polskiej hodowli.


Na rynku znajdziemy również różne rozmiary i kolory jaj. Kolor nie ma znaczenia, zależy od kury, która je zniosła, jednak nie wpływa na jakość ani smak. Natomiast rozmiary mogą nam coś o jajkach powiedzieć. Jaja S i M zazwyczaj są znoszone przez kury z chowu ekologicznego lub ściółkowego, natomiast duże jaja zazwyczaj pochodzą od kur z chowu klatkowego.

Oznaczenie Wolne od GMO mówi nam, że kury nie były karmione pożywieniem modyfikowanym genetycznie.

Podsumowując, jaja należy jeść w każdym wieku, nie należy stosować dawno przyjętych ograniczeń (czyli do trzech sztuk tygodniowo). Jaja mają wiele cennych składników odżywczych, są doskonałym źródłem białka (w 100g jaj znajduje się aż 13g białka), znajdziemy w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, kwas DHA i cholinę, które są szczególnie wartościowe dla kobiet w ciąży oraz dużo witamin i minerałów.


Poniżej znajdziecie przepis na jedno z moich ulubionych dań, w którym główną rolę grają właśnie jaja.

Przepis na szakszukę

Kwiecień 10, 2019
: 2
: 20 min
: Łatwy

Składniki
  • -4 świeże pomidory lub puszka pomidorów
  • -łyżka masła klarowanego
  • -jedna mała cebula
  • -1/2 szklanki passaty pomidorowej
  • -2-3 ząbki czosnku
  • -4 jaja
  • -sól, pieprz, -natka pietruszki i czosnek niedźwiedzi (ewentualnie wędzona papryka)
Przygotowanie
  • Krok 1 Cebulę kroimy w kostkę i podsmażamy ją na maśle
  • Krok 2 Dodajemy przyprawy (suszoną natkę pietruszki i czosnek niedźwiedzi)
  • Krok 3 Do cebuli dodajemy do świeże pomidory (lub te z puszki) i passatę pomidorową
  • Krok 4 Doprawiamy solą i pieprzem
  • Krok 5 Sos dusimy na małym ogniu przez 15-20 minut
  • Krok 6 Czekamy aż woda z pomidorów odparuje, a sos stanie się gęsty
  • Krok 7 Do sosu wbijamy jaja i przykrywamy patelnię aż do ich ścięcia
  • Krok 8 Tak przygotowaną szakszukę można posypać tartym parmezanem, dodać kilka łyżek koziego sera lub posypać masą zielonych, świeżych ziół. A najlepiej smakuje ze świeżym chlebem na zakwasie!

Smacznego!

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: