LISTA MOICH 12 ULUBIONYCH SUPERFOODS

29 kwietnia, 2019

LISTA MOICH 12 ULUBIONYCH SUPERFOODS

0 Comments

Superfoods – co to?

Superfoods, czyli super żywność, to zbiór produktów o ponadprzeciętnej, a nawet wysokiej zawartości składników bioaktywnych, antyoksydantów, witamin, minerałów i  składników odżywczych.  Włączenie ich do codziennej diety pozwoli odstawić suplementy, skutecznie zregeneruje organizm, wesprze naszą odporność i walkę z różnymi chorobami.

Najbardziej popularną grupą superfoodsów jest ta o działaniu antyoksydacyjnym, czyli przeciwutleniającym. Chroni nas ona przed działaniem wolnych rodników oraz zapobiega starzeniu.

Lista moich ulubionych superfoods

Dlaczego akurat te superfoods umieściłam na mojej liście? Ponieważ uważam, że są łatwo dostępne i proste w użyciu. Chciałam zwrócić uwagę, że czosnek, którego prawie każdy z nas używa w swojej kuchni, również może być traktowany jako superfoods. Tak samo siemię lniane, czy komosa ryżowa. Nie musimy używać wyszukanych i trudno dostępnych produktów, których nazw nawet nie potrafimy wymówić. Superfoodsy są bliżej niż myślimy.

Właśnie zdałam sobie sprawę, że zapomniałam napisać o kiszonkach! To również superfoods i to nasze polskie, lokalne. Wspaniale działają na florę bakteryjną jelit i odporność. Chyba muszę stworzyć kolejną listę superfoods, tym razem polskich, które na pewno znacie!

  • Chlorella

Chlorella jest najlepszym superfoodsem do regeneracji i oczyszczania organizmu. Zawiera mnóstwo aminokwasów, witamin (C, A, E, witamin z grupy B – B6, B12, kwasu foliowego) oraz minerałów (wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk). Posiada również najwięcej chlorofilu, nie tylko wśród alg ale i wśród pozostałych roślin.  Chlorella to jedna z najbardziej znanych substancji na odchudzanie.

  • Spirulina

Spirulina, podobnie jak chlorella, jest algą. Zawiera dużo białka, witamin i minerałów (znajdziesz w niej około 4000 różnych związków). Biotyna, witamina F oraz kwas nukleinowy zawarte w spirulinie świetnie dbają o naszą skórę i paznokcie oraz zapobiegają wypadaniu włosów. Dzięki licznym związkom zawartym w chlorelli jest ona odżywieniem dla mózgu i wspiera jego prawidłowe funkcjonowanie.

  • Jagody goji

Nazywane są „czerwonymi diamentami Wschodu”. Od ponad 2500 lat jest wykorzystywana w medycynie naturalnej przy leczeniu reumatyzmu oraz chorób serca. Regulują ciśnienie krwi, poziom cholesterolu oraz pracę serca, obniża poziom cukru we krwi i wspomaga układ odpornościowy.

  • Jagoda acai

Skarbnica przeciwutleniaczy, które opóźniają procesy starzenia i hamują rozwój komórek nowotworowych. Źródło magnezu, wapnia, potasu, fosforu, cynku i miedzi oraz witamin z grupy B, A, C oraz E. Polifenole zawarte w jagodach acai usprawniają przepływ krwi, co zmniejsza ryzyko zatorów, miażdżycy oraz innych chorób układu krążenia. Ponadto obniżają poziom złego cholesterolu.

  • Chia (nasiona szałwii hiszpańskiej)

Mają masę przeciwutleniaczy, które jak już wiecie zwalniają procesy starzenia i zapobiegają rozwojowi komórek rakowych. Poza tym nasiona szałwii hiszpańskiej są doskonałym źródłem białka, są bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 (kwasy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego) oraz witaminy – C, E, A i witaminy z grupy B. Znajdziesz w niej także minerały – żelazo, magnez, wapń, fosfor, potas, cynk.

  • Komosa ryżowa (quinoa)

Występuje również pod nazwą ryż peruwiański, ma niski indeks glikemiczny, nie zawiera glutenu. W komosie ryżowej znajdziemy również dużo błonnika, który wspomaga odchudzanie i reguluje pracę jelit oraz wiele składników odżywczych, witamin i minerałów. Nie zaskoczę Was również pisząc, że quinoa jest źródłem przeciwutleniaczy, które spowalniają starzenie i skutecznie chronią przed nowotworami.

  • Aloes

Świetna roślina należąca do grupy sukulentów używana nie tylko w kosmetyce, ale również w zdrowej diecie. Na blogu istnieje już cały oddzielny artykuł poświęcony tej niezwykłej roślinie. Zapraszam Was więc do zapoznania się z jego treścią – 7 zastosowań aloesu.

  • Jarmuż

Jarmuż zawiera dużo chlorofilu, który wspomaga oczyszczanie organizmu. Dzięki wysokiej zawartości żelaza pomaga walczyć z anemią. Znajdziemy w nim również beta-karoten, witaminę K, potas, wapń, witaminę C oraz wiele innych cennych składników i minerałów. Ze względu na ich zawartość jarmuż może wzmacniać układ sercowo-naczyniowy oraz chronić organizm przed nowotworami.

  • Pyłek pszczeli

Wszystkie produkty pszczele, miód, pyłek pszczeli jak i pierzga, mają wiele właściwości zdrowotnych i zawierają mnóstwo cennych składników i minerałów. Więcej o tym superfoodsie dowiesz się z mojego artykułu na temat pyłku pszczelego.

  • Czosnek

Znany superfoods i powszechnie używany jako naturalny antybiotyk, ma silne działanie przeciwbakteryjne. Udowodnione prze naukowców zostało również jako działanie przy leczeniu infekcji wirusowych. Zawiera mnóstwo witamin i minerałów oraz olejków eterycznych. Oprócz tego znajdziemy w nim dużo przeciwutleniaczy. Jego główne właściwości to obniżenie ciśnienia krwi, zwalczanie chorób pasożytniczych oraz ochrona przed chorobami układu sercowo-naczyniowego.

  • Orzechy włoskie

Te orzechy zawierają ogromne ilości kwasu omega-3. Wystarczy zjeść 3 sztuki, żeby pokryć dziennie zapotrzebowanie. Znajdziemy w nich również magnez, kwas foliowy, błonnik i białko. Regularne spożywanie orzechów włoskich obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko zawału serca. Ponadto zawarty w nich kwas fenolowy ma działanie antynowotworowe.

  • Siemię lniane

Bogate w błonnik, zarówno ten rozpuszczalny jak i nierozpuszczalny. Leczy podrażnienia, wspomaga odchudzanie, reguluje perystaltykę jelit. Jest bogate witaminy A, C, E, K oraz witaminy z grupy B, zawiera również mnóstwo cennych minerałów, np. wapń, magnez, potas, fosfor. Siemię lniane zdecydowanie można nazwać „polską szałwią hiszpańską”, czyli polskimi nasionami chia.

Dlaczego warto jeść superfoods?

Tutaj odpowiedź chyba będzie prosta i oczywista. Można też odpowiedzieć pytaniem na pytanie – a dlaczego nie? Myślę, że każda naturalna rzecz, każdy naturalny produkt, który wykazuje zdrowotne właściwości dla naszego organizmu warty jest wypróbowania. Chyba zgodzicie się ze mną, że warto suplementować witaminy i minerały w postaci naturalnej, zamiast łykać kilkanaście tabletek.

W moim przypadku superfoodsem okazał się olej z czarnuszki, który znacząco złagodził moje ataki astmy. Nie wymieniłam go tutaj, ponieważ zasługuje on na osobny artykuł, który już niedługo pojawi się na blogu.

Dużym ułatwieniem jest również dostępność tych produktów. Pamiętam jeszcze czasy (ho ho… zabrzmiało jakbym pisała – „kiedy byłam w Twoim wieku” lub „a za czasów PRL-u” :D) kiedy to superfoodsy trzeba było zamawiać przez internet, ponieważ w supermarketach nie można było ich kupić. Dostępne były tylko w małych sklepikach ze zdrową żywnością. Teraz można je dostać niemalże wszędzie. Dobra kaloria wypuściła ostatnio do sprzedaży mieszanki superfoods (z tego co się orientuję, można je dostać w Carrefour i Lidlu), Ania Starmach ostatnio chwaliła się swoją nową linią produktów superfoods, w Rossmann jest specjalna półka ze zdrowymi produktami i superfoodsami – w Rossmannie! Kiedyś można tam było kupić jedynie kosmetyki, ale wiecie co? Mnie się ta idea bardzo podoba, bo dbać o siebie można nie tylko z zewnątrz, ale przede wszystkim od środka i Rossmann właśnie te dwie rzeczy połączył. W każdym większym i mniejszym sklepie znajdziemy dział lub chociażby regał wydzielony specjalnie na zdrowe lub specjalistyczne produkty – te bez glutenu, laktozy, wegańskie i te z po prostu lepszym składem.

Smoothie Bowl - Moje Zdrowe Śniadanie | supernaturalni.pl

Jak używać superfoods?

A jak Ci wygodnie? Superfoodsów używać można na wiele sposobów – dodając do smoothie, owsianki, jaglanki, sałatki, do obiadu lub smoothie bowl. Wszystko zależy od Ciebie. Proste, prawda? Ja zazwyczaj robię sobie bombę witaminową i łączę kilka superfoods (np. spirulina + chia lub siemie lnianę + aloes + jarmuż) w jednym koktajlu. Oczywiście konfiguracja może być dowolna, ja zazwyczaj wrzucam to co mam pod ręką.

To jak? Zachęciłam Cię do spróbowania superfoods czy może jesteś już starym wyjadaczem i stosujesz je w swojej diecie od dawna? Które z nich są Twoimi ulubionymi?

Udostępnij:

Related Posts

CHODZENIE BOSO

CHODZENIE BOSO

Dziś chciałbym się z Wami podzielić swoją opinią na temat chodzenia boso. Wiele osób zapewne pomyśli, że w dzisiejszych czasach to niedorzeczne i niewykonalne. Po części będą mieli rację, bo w końcu większość z nas żyje w miastach, gdzie na ziemi czyha na nas wiele […]

Udostępnij:
ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

ZDROWE ODŻYWIANIE I NAWYKI

Wyobraźcie sobie, że po przeczytaniu kilku artykułów, które traktują o szkodliwości ogólnodostępnych produktów, postanawiasz zacząć „zdrowo żyć”. Nagle wszystkie dotąd aktualne zasady, którymi się kierowałaś, okazują się nieaktualne. Musisz przewartościować swoje życie i nauczyć się wszystkiego od nowa. Nie jest to prosta sprawa i naprawdę […]

Udostępnij: